Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, May 24, 2011

durian nyumy2

mama bercuti..malaih bebenor nkg keja..bangun pagi tetiba jer rasa tak larat sangat..satu badan letih jew..so amek cuti ler..arini duk rumah dapat rest ckit..Alhamdulillah, rasa kuat ckit sekarang, so masa tuk update blog..sarapan pagi tadi nasik lemak RM1..beli kat kedai ek..berat nak masak pagi tadi lagipun mama tak tau nak masak apa..huhuu..tapi semalam rajin..balik keja kuaq ke Changlun semata2 nak beli diyan..fuhhh durian semalam best...sekilo ada RM6 gan RM7..tak pasti pulak papa beli yang mana..tapi 2 biji RM21..huhuu..puas makan..balik dari Changlun terus mama masak pulut..pulut diyan merupakan makanan kegemaran papa..tak kira musim asyek nak makan diyan jew..kadang2 mama tak larat nak beleter, bukan apa takut panas badan jew..huhuu.



pulut diyan..best2
wahh best2..
Di sini ada sekidit faka mengenai Durian..dipetik drpd Dee Elytsynos on Facebook.
Durian adalah nama tumbuhan tropik yang berasal dari Asia Tenggara, sekaligus nama buahnya yang bisa dimakan. Nama ini diambil dari ciri khas kulit buahnya yang keras dan berlekuk-lekuk tajam sehingga menyerupai duri. Varian namanya yang juga populer adalah duren. Orang Sunda menyebutnya kadu.

Buah ini bisa tumbuh sampai sepanjang 30 sentimeter dengan diameter 15 sentimeter, dan biasanya dengan berat 1-3 kilogram. Bentuknya beragam, mulai dari lonjong sampai bulat, dengan warna kulit hijau tua sampai coklat dan dengan warna daging kuning muda sampai ke merah orange, tergantung dari spesies masing-masing buah tersebut.

Durian terutama dipelihara orang untuk buahnya, yang umumnya dimakan (arilus atau salut bijinya) dalam keadaan segar. Salut biji ini umumnya manis dan sangat bergizi karena mengandung banyak karbohidrat, lemak, protein dan mineral

Setiap 100 g salut biji mengandung 67 g air, 28,3 g karbohidrat, 2,5 g lemak, 2,5 g protein, 1,4 g serat; serta memiliki nilai energi sebesar 520 kJ. Durian juga banyak mengandung vitamin B1, B2, dan vitamin C; serta kalium, kalsium dan fosfor.

Banyak orang menganggap buah durian sebagai buah yang enak. Masyarakat sering menyebutnya "raja buah-buahan". Akan tetapi sebagian orang tidak tahan akan baunya dan menganggapnya berbau busuk.

Bagi penggemar durian, agar tidak menimbulkan hal-hal tak menyenangkan dengan orang yang tak menyukai bau durian, ada cara gampang untuk menghilangkan bau durian di jari-jari tangan dan mulut. Bersihkan jari tangan dengan mengaduk-aduk air di dalam pangsa durian (yakni ceruk kulit buah bagian dalam, bekas tempat daging dan biji durian menempel) dan air adukan tersebut jangan dibuang, tetapi digunakan untuk berkumur

Durian dianggap sebagai makanan panas, dan sehabis makan durian biasanya tubuh kita akan berkeringat. Untuk mengatasinya, tuangkan air tawar pada bagian kulit buah yang telah kosong, lalu diminum. Selain itu, musim durian biasanya terjadi bersamaan dengan manggis yang dianggap mendinginkan badan. Oleh itu kedua buah ini biasanya dimakan bersama-sama.
 
Ermm, dah abis pon cite pasai diyan..Arini asyek nk makan jew..tengahari masak nasik n goreng ayam pastuh cicah sambal belacan..tu pon makan sepinggan abis siap gan tambah lagi, pastuh petang nih lapar lagi..tengok2 ada mee dalam peti ais..last2 goreng mee jelah..hmmm mee kosong tanpa sayur..i likeee,tak sedap pon tapi yang pasti kenyang perut..Alhamdulilah..
mee goreng mama

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

No comments: