Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, May 31, 2011

Buhsan

malam ini buhsan yang amat..tataw nak wat aper..makan sudah..apa patut nak wat malam yang buhsan ini..nak tgk tv tak dak cite best..last2 masuk dapur buka freeze ader kentang..so mama aper lagi goreng kentang..sesudah goreng, layan kartun..Tom & Jerry..haha..mama suke kartun nih..suka tengak gelagat kucing n tikus tuh..sesambil tuh makan kentang yang dah siap digoreng..wahh2..layan jugak..huhuu..memang dari tecik lagi mama suke bebebor tengok cite niih..bila dah beso panjang nih tv jarang pulak nak tayang..so mama dengan penuh bangga beli DVD cite nih..konon2 nak kasi anak mama la tengok tapi sebaliknyer pulak..hehee
 kentang yg baru udah goreng, panas lagi nih ha + milo sejuk..nyummy2
tu dia anak mama posing gan kentang goreng..hahaa..perut sudah kenyang..tom & jerry pon dah abis..time to sleep..heheee..layan benor malam nih..kihkih..nite all :))

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

Tips Elak Mengumpat

Dalam hidup seharian, kita takkan lari dari terlibat dari aktiviti mulut ini..
Mengumpat bukan sahaja sinonim dikalangan perempuan.. dikalangan lelaki pun apa kurangnya?
Maaf kaum lelaki, inilah kebenaran.
Tapi cuba kita renungkan bersama.. Kalau kita mampu elakkan diri dari mengumpat, tapi mendengar umpatan orang pula lebih kurang sama dosa dengan mengumpat...
Makna mengumpat tu seperti umumnya yang kita tahu.. bila kita mengata tentang sesuatu yang buruk .. dibelakang hamba Allah tu.
Dan bila dia tahu dia tentu marah atau kecil hati.. Dah nama pun mengumpat,tentu la berkongsi sesuatu yang tak baik kan?
Kadang-kadang kita tak nak terlibat dalam aktiviti senaman mulut kurang sihat ni, tapi cerita.. orang kata kalau tak mengumpat ni macam masakan tiada rasa..macam garam dan gula pula.. tapi kita sedar tak, perencah ni memang mahal dan terlaris sebab nak mengumpat ni dosa besar.
Dalam Islam,mengumpat ni seperti makan daging saudara seislam sendiri. MasyaAllah, sampai begitu sekali perumpamaan aktiviti senaman mulut ni!
Walaubagaimanapun pun, kita adalah hambaNya yang lemah. Itulah pentingnya kita saling ingat mengingatkan, bukan nak buruk-memburukkan.
Kalau keburukan diri dapat diterima dan cuba dikikis sebaiknya, siapakah kita untuk menilai keburukan orang lain?
Fokus kembali pada tips-tips nak elakkan mengumpat/sesi mengata ni..
 1.Bila berkumpul dengan kawan-kawan.. dan bila rakan dah mula filem umpat dengan watak yang bertambah-tambah dan siap letakkan jiwa dan emosi lagi.
Masa tu, kalau dah bersama, mesti susah nak elak dari bubuh skrip tambahan.
Dinasihatkan masa ni la kita banyak-banyak Ingat Allah.
Sedar yang kita ni pun sama taraf dengan orang yang diumpat tu iaitu Hamba Allah.
Masing-masing ada kekurangan. Cepat-cepat istighfar, sambil tu tegurlah kawan sama.. Kalau tak dapat juga, sebaiknya kita pergi dari situasi ni.
 2.Bila yang nak jadi moderator 'umpat-umpat' tu kawan baik kita sendiri..
Apa kata kita ajak dia berbual tentang keburukan diri masing-masing?
Bila kita bercerita tentang baik buruk diri kita ni.. sekurang-kurangnya kita pun sedar banyak juga kekurangan kita.
Tak payah lah cerita semuanya, tapi cuba fikir.. rasanya kalau nak senaraikan pun mesti lebih tiga, lebih dari sepuluh? dua puluh?.. jadi layakkah kita nak bagi senarai keburukan orang, sedangkan senarai keburukan kita sendiri pun dah lebih dari sebakul.
 3.Bila yang nak ajak mengumpat tu orang senior dari kita.. tentu payah benar nak buat sesi teguran kan?
Apa kata kalau tak dapat nak elak pun.
Sambil dia lafaz bait-bait mengata tu, kita pula sambung setiap ayat umpatan tu dengan doa.
Doakan sesiapa yang diumpat dengan ikhlas, supaya Seni0r kita tu pun sedar dengan sendirinya. InsyaAllah!
 4.Bila terasa sakit hati dengan seseorang hamba Allah tu..
dan terasa nak cari kawan nak buka forum mengumpat, jom ambil wudhu secara tertib.
Masa nak kumur-kumur tu, bacalah doa. Minta dipelihara lidah ni dari perbuatan yang memberi dosa.. InsyaAllah.
Semoga dengan itu, segala niat buruk tu terbatal sendiri.
 5.Kalau kita selalu terlupa tentangNya, apa lagi bila tengah cerita panas atau gosip liar.
Masa ni nak istighfar pun berat sekali nak buat. Apa lagi nak muhasabah diri yang dah rebah kan?
Jadi.. sumbatkan lah telinga anda dengan lagu-lagu atau sebaiknya.. dengar bacaan alQuran ke.. nasyid ke.
Ini lebih baik dari bibir tu mengata hal-hal tepi kain orang.
Sedangkan tepi kain sendiri entah masih elok atau tak.. dah koyak ke.. atau tersangkut kat mana-mana..
Sebab tu kita ada dua telinga.. sebagai perumpamaan kita kena mendengar dua kali dulu sebelum bercakap sesuatu..
 6.Bila nak mengata orang tu.. cuba bayangkan kita berada di tempat orang yang dikutuk tu.. agak-agaknya boleh tak jadi seperti Khalifah atau nabi terdahulu..
Bila diumpat, boleh pula beri hadiah.. siap doakan orang tu dirahmati Allah SWT.
Agaknya kita antara golongan yang bila tahu ada orang cakap belakang tentu rasa nak bagi penumbuk sulung pada orang berkenaan, paling tidak pun.. mengutuk dan buat la ayat makian paling pedas untuk dia.
Cuba kita ubah sedikit perspektif pemikiran kita.. bila kita diumpat, tu bermakna ada orang ambil berat,ada orang cuba nak beri ingat.. ada yang nak bagi pendapat.
Supaya dengan Tuhan kita terasa dekat.
Ujian tu taklah seberat kutukan yang nabi pernah terima dahulu kan...
 7.Terakhir, minum air banyak-banyak..dimulakan dengan selawat dan bacaan basmallah.Semoga dengan nikmat air tu, kita akan ringan untuk memujinya.
Banyak lagi tips yang ada.. tapi semuanya bergantung pada niat.
Niat untuk pelihara diri dan jaga ukhwah sesama saudara.
Semoga kita tergolong dalam golongan orang yang bersyukur.. 
setiap yang bersyukur akan sentiasa ingat yang memberi.
Tiada unsur nak sindir sesiapa cuma sekadar memberi peringatan buat diri sendiri dan pembaca yang sudi baca..
dipetik drpd : Artikel iluvislam.com

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

Sunday, May 29, 2011

Lunch Time

Alhamdulillah..kenyang sudah..tima kaseh sume coz sudi mudi bawak mama g makan arini..kenyang bebenor:)) bertempat MakTon Taman U, asal nama tok jew mesti pandai masak..hehee..mama ader 3 Ton.
  1. TokTon : mama punya ibu kesayangan
  2. CikTon : mama punya kakak seopis..nk tgk rupa ader pix kat bawah..huhuu
  3. Makton : kedai makan yang dekat gan tmpat keja..hahaa
telur bungkus mama punyerr
tomyam seafood cik Ton
Nasi Goreng Paprik Cik Niza
Nasi Goreng biasa Cik Yana
Nasi puteh mama punya daaa
 teh ais tak cukup..order lain then kongsi bersama..bukan kedekut tapi jimat..hehee
liuk lentok Achik As posing..hehee
Achik Niza
Achik Yana
Mama Qhayra pon nak posing jugak.huhuu
Achik Ton
WIB (women in Black)

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

Sebeday Gurl Part II

tiap2 tahun memang macam nih lah..asal besday dia 2,3 bijik kek..2nd celebration of couse @ kampung mama lerr..mana lagi..part 1 dah selesai, so part 2 pulak..bukan wat besor2 pon just wat makan adekbradik jew..kali nih pon wat bihun sup lagi..bihun TokTon ler sapa lagi tokey nyer..perghhh meleleh kalo sebut bihun sup Tok Ton..Akhirnyerr bejaya jugak mama dapatkan kek adekbardik "MOUSE"..hahaa..Walaupon bukan Mickey dapat Minnie pon jadi ler..Alhamdulillah rezki anak mama..mama tak suka nk tempah menempah nih..knape ntah..tak jawapan tuk soklan tuh..mama lebih suke p tgk nk beli terus..huhuu..mama nak ucapkan ribuan terima kaseh kepada Amad Sefamili, Ayong, tok n wan dan semua yang sudi hadir..jasa semua amat mama hargai :)) malaih nk cite panjang2 jum kita usha picture..hahaa
Hapi sebeday to You..
 kek sebeday Qhayra yag lawa..rasa pon sodapp..hehee..nyum..nyummyy..
 tak sabo budak be2 nih nak makan kek..puaih nak pujuk last2 pujuk amek gambo jew..nasebaik temakan jugak pujukan mama..hehee
pic bersama wan, tok, angah, pakNgah n Amad..masa nih ayong tak sampay lagi..so pic ayong takdak..
 tak sabo nak makan kek tuh..pakat lawan potong..sabo jelah..hehee
 mama suapkan anak kesayangan mama..mama sayang adek selamanyerr..
 Amad Famili..
budak comot bebenor..sedap tak??best kan dapat makan kek sebeday adek..nanak pulak dapat Minnie Mouse..bertambah2 suke la dia..huhuuu
 sorang lagi budak comot..hehee
 pakLong dengan anknyerr, bb nisrin..
 saling tak tumpah 2beradik, acik Abin n bb Nisrin Nabihah
 baju yang ayong hadiahkan..terima kaseh bebanyak ayong:))
alolooo..ini muka manja putri kesayangan mama..saja2 nak buat muka..pastuh bila tgk pic nh tak shantek baru nak snap lain..
 ini ha jadi nyerr bila dah snap balik..kan cumeiii??heheee
 pic bersama acik Abin, bb nisrin.sayangnyerr abg G n Amad tak dak..kalo ader lagi besttt:))
 aloloo..putri mama yg teringin bebenor nk snap gan bb..
Tiga sekawan..kalo beli topi kena ader 3..kalo beli mainan kena 3..bak kata orang sumenyer mesti beli sorang satu lerr..kalo tak jenuh berebut..semuanyer lahir 2008..Qhayra adalah adek yg plg bongsu tapi dialah yg paling besar  lahir dulu, 26Mei..kedua Muhammad 01Sept..ketiga pulak Nabil Najwan 16Dis..Nabil paling abang tapi dia paling kecik..hehee..
inilah kita membesar besama:))

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

Thursday, May 26, 2011

Majlis UlangTahun Qhayra

at 1.30pm mama n papa ke tadika (Tmn Asuhan Tunku Intan Shafinaz, UUM) Qhayra yang sudah diplanning bersama cikgu2 nyerr..Alhamdulillah semuanyer berjalan dengan lancar..tapi masa mama n papa nak balik opis semula anak mama wat perangai pulak coz nak ikut balik lerr apa lagi..wat sepoi betoi Qhayra nih..tak malu kat kawan2 lerr..mama dah pesan awai2 dah dari semalam lagi..dengaq tapi tak patuh pon..huhuu..habuan lerr..mama n papa curi2 masa bekerja semata2 nak buat sambutan Hari Lahir Putri Kesayangan kami..hehee..ribuan terima kaseh mama ucapkan kepada cikgu2 kerana sudi menjayakan majlis nih..kalo tak dak cikgu2 nih memang susah majlis nih nak berjalan dengan baek..terima kaseh jugak buat papa yang sudi menemani mama dan mengangkat barang2 keperluan tadi serta menjadi kameraman yang tak rasmi..hahaa..so pic papa tak banyak..huhuu..penat bebenor nih..walaupon penat, ati tetap best dapat meraikan UlangTahun anak mama bersama2 kawannyer..tak sabo jugak nk masukkan dalam blog..sesampai opis jew trus buka cite..huhuu..boss jangan marah nah..nanti kena juai..hehee:))
teks utk diletakan dplastik jan2..
ini jan2 yang dimaksudkan
diberikan kepada kwn2 adek
beg sek baru dibeli oleh MakTok
sempat lagi mama posing..sebelum ke tadika..hehee
kek garfield..mickey takdak ler dik
dah menjadi milik qhayra
chumeiinyer ank mama gan baju baru
sudah 3thn Qhayra
tak sabor dia nak tiup lilin tuh..
sebahagian kwn2 Qhayra
time potong kek..
tu dia tak dan2 tak nak tekan jew..
posing jap..hehee
CikTon ader coz nak balik awai..nenek Alya masuk Ward
kawan2 adek
Amani
kawan adek jugak
lagi kawan adek
mineral jew sesuai gan kanak2..hehee
Kak Nor n KakSue..cikgu Qhayra
papa yang agk keletihan
posing gan mama..lakang uh pon cgu Qhayra : Kak Ida
Hapi Besday Cayunk:))
nyummy2..mama suapkan..
bila mama balik rumah jew, mama nampak belon nih..belon yang Qhayra dapat kes dia nangis bila nak ikut mama n papa balik..huhuu..malu jew Qhayra nih..sabo jelah:))

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)