Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, May 23, 2012

Rezeki..Rezeki..Rezeki..


Assalamualaikum all ^_^

1st of all., saya memanjat syukur yang teramat atas limpah kurnia- Nya memberikan rezeki kpd saya & kluarga..rezeki yang dimaksudkan adalah bantuan zakat pendidikan yang diberikan oleh Jabatan Zakat Negeri Kedah..Syukur Alhamdulillah..actually, bntuan nih dah lama beno saya mohon seingat saya last november 2011. Dapat jew offer letter sambung belajar, gan pantas ke pej. zakat isi form mintaq bantuan..korang nt pon wat cmtuh gak tau..hehee.. Hinggatkan dah ta dapat coz rasa lama sgt dahh..ader jugak mber kite gtau yang diorang dah dapat so, kite pon ingat dah ta da harapan dehh, at last dapat jugakk..huhuu..Alhamdulillah..^_^senyum gumbira..

namun disebalik kegumbiraan tuh ader jugak sedikit duka cita dengan staf di Pejabat Zakat tersebut, mmg panas siottt dengan diorang..cite nih berlaku pagi tadi jam 9.15am..

1st : saya ke pejabat zakat Jitra, b'coz smlm dah col diorang then diorg suh datang arini..kite pon smagat datang coz "budak tuh" (gurl, tak tau sapa nama, rasanya budak pratikal) gtau datang 8.30am..sy agak terlambat lagipon dia cakap nombor saya 87..ramai gila sumenya ader dalam 100org..oke saya smpy n bagi ic gan pgawai dia..bila semak punya semak fail saya takdak.."dia" ckp cik (saya) kena amek di alor star..saya pon oke tima kaseh nahhh (*penuh kelembutan n berbudi bahasa)

2nd part : col ayah bagitau, tak payah mai jitra coz saya balik amek ayah nak ke alor star..saya pon tekan minyak keta balik kampung dulu tuk amek ayah..
 (kenapa ayah perlu pergi??) * utk pngetahuan sume, bantuan nih diberikan kepada waris, so penama yang saya letakkan adalah nama ayah saya, bukan suami saya..sajer taknak buh nama suami coz saya masih ader ayah..hehee. *anak manja ayah..hahaa

3rd part : selamat smpy di Menara Zakat Alor Setar, carik parking..setelah parking masuk menara tanya pakgat tentang benda alah tuh, then, pakgat suh naik aras 1..smpy di aras 1, ramainya tok aji, tok lebai dalam dewan tuh..rupanya, ader majlis pnympaian elaun kot tuk imam masjid kawasan kampung negeri Kedah..hahaaa *hentam jew tataw majlis apapon sebenaqnya,,hehee

saya pon tanya la dekat pegawai zakat yang duk ada, "kat mana  saya nak amek bantuan zakat pendidikan??" explain la dari A-Z, bhw org kat pej. jitra suh mai ckit..gan sombong la si mamat jawab gan agak kasaq cakap majlis penyampaian tuh semalam org kedah kata kemarin..dia mintaq surat gan saya..my problem is surat tuh tak sampai dekat saya mahupon di kampung saya, berkali² jugak saya col mak bapak saya kot² ader surat pej. zakat..diorg ckp tak..* hampa n keciwa..

4th part : saya tak surat incik coz saya tak dapat surat tuh, ini pon saya tergerak ati nak telefon tanya pej. zakat coz kawan saya baru dapat surat suh amek bantuan nihh..(penuh kelembutan n sopan santun lagikkk)..
 si mamat tuh cakap : takdak..takdak..haknih kena p jitra nihh..ada di jitra esok mai lain nahh..majlis nih kemarin jew, awat tak mai kemarin..?? (*zupppppp, hangat telinga saya dengaq dia ckp macmtuh sedangkan saya dah bgtau sy tak dapat surat, nih pon saya terasa nk col kot² terlekat nama saya..n mmg nama saya ader..masa di pej. jitra saya ader tanya knpa surat sy takk sampai, "dia tuh" ckp kite mmg print byk² 100kpg n trus send..mjadi persoalan saya yang lupa nak tanya adakah diorg kira jumlah surat tuh?? tak mungkin dikira balik kan??) kalo anda di tempat saya, apa yang anda rasa??? saya dibuat bola ke sana ke sini..panaihhh siotttt...macam nih ke imej kakitangan kerajaan?? macamni nih ka?? 

5th part : segala kelembutan dan kesopananku ilang dek dibuat pegawai² zakat nihh..supa hampesss..pikir aku tak dak geja ka??ampa jew ada geja aku tak geja. saya ke jitra, jitra suh datang sini, bila saya di alor star korang suh saya p jitra,,apa kejadah semua nihhh???

persoalannya, bila ditanya kat mana saya nak amek bantuan tuh dia ckp kena p jitra..saya col jitra tanya fail tuh ader gan sapa??jitra takdak jawapan dia cakap mmg di alor setar coz fail tuh tak sampai lagik di jitra..di mana fail tuh??di mana?? *mmg panaih gan sikap diaorg nihhh..si mamat tuh gred 17 cakap "org jitra mmg banggang, depa budak² praktikal sume tuh"..masa tuh saya dah mmg panaihhh tak tau nak abaq saya cakap ampa sume mmg banggang la..pastuh pegawai zakat jitra (gred 22) yang lagik sorag ckp esok saya antaq..siap mintaq no tel saya..*masa nih saya tataw fail gan sapa..

6th part : saya tetap tak berpuas ati gan sikap diorag, saya turun dekat pejabat zakat alor star, mintaq budak² pratikal dalam pej tuh cek fail tuh di mana..bila cek punya cek mmg takdak pon fail dari jitra, so saya tanya kalo takdak ader gan sapa..diorg kata ader gan pegawai zakat jitra la..kwasan kubang pasu..saya tanya yang mana satu pegawainya??? diaorg pun bawak saya tunjuk n jumpa gan pgawai tuh..bila saya jumpa rupanya yang saya bertengkar tadi adalah pegawai dari jitra, fail tuh sebenaqnya ader gan dia..kenapa dia tak bgtau tadi..utk menetup kesalahan sendiri, dia salahkan owg lain..korang nk tahu dimana dia letak fail tuh??

jawapannya : di rumahnya di Pendang..bertambah² panaihhhh la saya..sapa yang banggang sebenaqnya?? si mamat tuh la banggang..mmg mangkuk sguhhhh..saya tunggu sehinnga jam 11.30am..baru selesai urusan saya..

tahukah anda??   
saya bukanlah jenis owg yang cepat melenting..saya jugak bukan jenis owg yang tataw nak hormatkan owg lain..n saya jugak tahu apa itu prosedur kerja sbg salah seorg kakitangan kerajaan kerna saya jugak salah seorang kakitangan kerajaan..so, sekiranya kita yang bersalah janganlah melibatkan owg lain yang tak bersalah..saya sebagai seorang customer seharusnya dilayan dengan baik, cuba pamerkan senyum n cakap la gan sopan..cuba anda semua bayang situasi di mana saya tak pergi, ayah jew yang p amek benda tuh tadi..lagikla Ya Allah, tak tahulah ayah saya di layan macamna..begitu jugak gan org kampung yang lain..saya jugak owg kampung dilahirkan di kluarga sederhana. namun, saya bernaseb gan kelulusan yang ader dapat kerja tetap..bukan saya minta dilayan seperti raja mahupon datuk², datin²..cukuplah sekadar bercakap dengan baik n jangan buat saya seperti bola yang boleh ditolak ke sana ke sini..saya jugak bukan orang yang bodoh taktau apa²..

noted : so, coretan nih mmg agak mengaibkan, tetapi ia merupakan satu pengajaran buat saya n individu lain..maaf yerrr..saya sekadar berkongsi apa yang saya rasa..

sekian. :))

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

7 comments:

gadisworld said...

panas..panas..panas...he..he..sabaq deq qien.Kalau kak as pun panas gak, tapi ada hikmah disebalik semuanya..:)

gadisworld said...

sabaq deq qien :)
semua tu ada hikmahnya..hikmahnya leh jalan2 dari jitra ke aloq staq..he..he..takper, yg penting semua dah selesai..memerlukan sedikit pengorbanan..

aquagugurl said...

Deq's Qienz : sabaq na..mmg paham le kalau melibatkan k/tgn gomen..w/pun kita sama jugak keje ngan gomen tapi part layanan,mmg mcm hampeh..tak ler semua tapi ada segelintir mcm tue lah..

Deq's Qienz said...

@aquagugurl hah betoi..betoi..betoii..

Deq's Qienz said...

@gadisworld ngah sabaq cik as.kalo tak sabaq tak tau jadi gena..hahahhaa..

Putri YANA said...

cheq ari tu lg hangin kat depa tu..ikutkan ati ari tu nk hempuk je borang ats meja depa..amboy mulut cam taik je..depa igt depa je da mulut.. uhhh habuan la bnyi pjbat zakat tp xreti budi bhasa tui

Deq's Qienz said...

@Putri YANAtau xpa..meluat sguh gan puak²..sabaq jelahhh..