Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, December 10, 2012

Cerita Air Terjun & Mee Udang Tanjung Dawai


Assalamualaikum semua.

sambung cite Berkampung di Kebun MakTok, keesokan harinya, kami anak beranak berserta kakak & adek ipar gi mandi air terjun..opss mr, papa n adek ipar je yg mandi.. saya, qhayra n kakak ipar tak mandi pon..malass nak tukar² baju..xder tmpt nk salin² tuh..

dulu² port kami dekat Tupah, tapi skg dah beralih arah dahh.. dapat port baru dekat PLKN, Merbok..agak best situ berbanding gan Tupah. Tupah skg tak macam dulu..dulu air byk sekarang air dah cetek..tak tahu la kenapa..mayb saliran airnya dah ke lain kot, hahaa (pandai² jew aku)


 
 tgk warning awal lagi..skg kan macam bahaya sikit, kes kencing tikus tuh..ermm sapa² yag berani oke je..tapi saya bukan la kata tak berani cuma tak rasa nak mandi..huhuuu
 1st sampai sini, tak sangka pulak ada resort.. tapikan tak ramai yang tahu tentang tempat nih..masa kami sampai nmpk ada 2biji bas sekolah, tapi orang² tak dak la pulak..dalam beberapa minit kemudian, ada ler 4,5 orang budak muda bermotor datang mandi kat situ..
jernih kan airnya..
kaki siapa agaknya yerr??hihiii
korang nmpk tak ada badak berendam dlm tuh..badan xnmpk tapi kaki je nmpk..hahaaa
kalo korang tak nmpk mmg tak lambat la tuh..hukhuk
sedapla berendam dlm cuaca panas sangat..
nama je tinggal di kebun tapi bahang panasnya, ermmm tak tau nk cakap cmna.
itu baru di dunia kan??lum lagi di Padang Mahsyar..
Waallah'ulam, ermm xdak nk gambarkan bagaimana.

ank kesayangan hamba pon taknak mandi..tak tahu kenapa??

datang dari last week lagi, walhal dia yang beria² nakg mandi air terjun la..saya tak mandi tapi duk pulun tangkap ikan.hihii. bukan ikan besaw tapi ank ikan yg kicik² tuh..saja je suka²..hihii 

hasil tangkapan ikan kami..blik umah cik qhayra asek main ikan nih la..duk belek je ikan dalam balang tuh..sampaikan tido tengahari tuh balang ikan nih letak sebelah..adoyoiii..penat gan anak dara sorang nihh..blik dr mandi tuh, kiteorag makan nasik arrr..mujur MIL kite masak siap² hahaa (bertuah punya menantu).lepas makan rehat kejap, pastuu tido lerrr..anak tak tido lagi mama tido ghaib ntah ke mana..huhuu, letih macam wat keja kebun ja..walhal apapon mama tak buat..huhuuu
dah smpai umah kebun.
tgk ank dara saya gan balang ikannya..huhuu
tak abes²

ohya, masa saya sibuk duk tangkap ikan nihh, cik qhayra ada jatuh tau, tapi saya tak pasti masa bila jatuhnya tuh..mmg dia langsung tak nangis..lagipon dia taknak datang duduk gan saya.. saya sibuk berendam kaki dlm air tapi dia taknak masuk pon dlm air tuh..apa yg dia takut saya pon tak tahu,bila ditanya katanya takut ada benda itam..itu cerita masa saya tak ikut diorg datang minggu lepas.ingatkan saya takdak dia taknak mandi tapi minggu nih pon dia xnak mandi jugak..

mr. papa cakap itam tuh ranting kayu, ntah saya pon tak tahu kisah 2branak nih..berbalik cerita dia jatuh. mmg saya lansung tak tahu pon yg betis dia ada luka. otw blik ke rumah kebun, dalam kereta. dia bersuara..

qhayra : kaki adek berdarah sikit saja..
mama  : kena apa??
qhayra : adek jatuh tadi.
mama : bila adek jatuh, awat tak gtau mama..

diam tak bersuara..

mama : awat adek tak abaq kat mama..tak gtau apa² pon..adek tak teriak (nangis) pon 
qhayra : adek tak teriak la, adek malu nk teriak..

mama n papa berpandangan..kebingungan  pastu senyum..ermmm..patutla dia duduk senyap masa mama duk sibuk tangkap ikan tuh, dia xdak sibuk² nk kacau la..slalunya dia mesti sibuk punya..hehee

mama : awat malu pulak.??

masa tuh mmg ader bebudak moto yang saya gtau tadi. so dia malu kot nk nangis, saya rasa cm lawak pulakk..hehee..

qhayra : yerla adek malu la gan abang² tuh..tu yang adek xteriak tuhh..

ermmm qhayra qhayra..sian pulak dia..malam tuh kami semua gi makan kat Tanjung Dawai..sebelum tuh, dekat maghrib dia mandi, then dia minta nasik nk makan gan kicap..mmg slalunya selera dia nasik gan kicap je..mmg dia makan banyak tau..kena gan selera dia.dah tuh abes la sepinggan..mlm tuh MIL masak nasik n sayur sawi je, ikan goreng yang tengahari punya, saya pon lapo tapi xnak mkn nasik dahh.nak mkn jns berkuah².so kiteorg siap terus ke Tanjung Dawai..dlm kereta pon dia diam saja tau.tempat duduk dia di belakang, bila saya toleh nak tgk dia tak nmpk, almaklum la takdak lampu jalan, so agak gelap la dlm kereta..pastu saya bersuara..

mama : adek buat apa??
qhayra : kaki adek lenguhh..

huhuuu..siangnya berkawad sakan..malamnya mula la nk lenguh kaki tuh, so dia pon luruskan kaki ke depan kasi saya urut. sy pon urut la kakinya..pastu dia diam macam mengantuk pon ada..letih barangkali..then mr papa bersuara paggil dia duduk gan saya di depan..kesiankan dia duduk sorang².

duduk di depan pon macam tuh jua..diam saja..rasanya kakinya yag jatuh tadi dah terasa sakit tau..tapi dia lansung tak cakap apa².cumanya, dia ckap lenguh sebelah sini ja (betis kiri), sebelah sini adek sakit (betis kanan).masa dia luruskan kaki saya urut pon mmg dia kasi kaki kiri je..huhuu

bila diam dia cmtuh, ati saya mula la sayu + kesiankan dia..so, saya pon cakap "lepas nih kalo jatuh bagitau mama oke..jangan diam² tau, kena bagitau". dia hanya mjawab sepatah kata "OK".. saya ingatkan dia lagi, "dengar tak mama cakap..lepas nih gtau ok"..dia jawab "OK" saja..ermmm sian dia..

sampai je Tanjung Dawai, saya order mee udang..bila diorg antar kan Mee Udang Clayport..betul ke ejaan nih..paham ek korang..agak sedap jugakk la..huhuu.. tapikan..ader juga tapi²nya..saya minta kicap, tukang masak tuh ckp takdakkk..huhuu..dia kasi garam gan saya., alahai, sy bukan rasa tawar, tapi saya nk makan gan kicap..ermm..bila saya gtau nak kicap dia ckap nanti rasa lain pulakk..adussss, makcik oiiii, saya nk makan gan kicap la..tak kisah la rasa lain ka tak ka..ermmmm nk dikatakan habit saya mkn gan kicap tak jugak.. tapi ada masa saya nk mkn gan kicap ada masa tak..so saya minta kicap makanya mmg saya nk mkn gan kicap la..bukan bermakna masakan dia tawar..huhuu

maaf yerr pic dekat Tanjung Dawai saya tak snap, coz betri cik puteh kehabisan so saya tinggalkan ia ditemani best frenz ia..hikhik. cik puteh papa pulak, malas nk minta snap, coz kamarenya kurang jelas..hihiii..

update : sejak cik qhayra hampir 5thn nih macam ada sikit perubahannya la..dia kurang nangis dah kalo sakit sikit² tuh..bab bercakap nih mmg lagi petah la,.satu kite cakap 10 dia jawab..tapi ada masanya la.. then, kalo kite suh dia buat apa² cthnya mandi ka..mesti dia jawab "SAT" (sekejap)..cukup geram mama, kalo bagun pagi² nk ke sekolah cmtuh la.."sat"  di mulut sedia..



Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

43 comments:

intanfirdaus247 said...

Salam..dah lama tak pi mandi tempat2 mcm n..dulu kecik2 selalu g mandi kat air tejun batu hampar..lama2 airnya jd cetek.. dah x cantik dah...kesiannya qhayra

elyna mirsada said...

cian plak qhayra..moga kaki dah xlenguh yer.

Mrs Velentine said...

wah pintar qhayra...deq sms akak..sebab Hp akak rosak no deq hilang....

izan mama mia said...

hihih..saya suka dengar anak2 kecik cakap loghat utara..comel...mesti riuh mulut qhayyra

norhidana said...

ni tajuk salah ke apa nih... akak duk cari2 gambar mee udang tkade pun hehehhe....

cantik nyer tempat mandi mandi tuh... tp akak pun skrg nih seram lah bile cite2 kencing tikus nih... aduh la...

aduhla qhayra kn nk jd anak dara, itu yg lg matang tuh

~MommyAida~ said...

kat air terjun ni banyak batu kan..susah sikit nak mandi sbb mesti sakit2,or luka..sian Qhayra..hopefully luka dia cepat sembuh..

CintaZulaikha said...

hahhaha, sama ngn ikha, nak surh apa2 je musti "jap-jap" sambil tunjuk tgn gaya berhentikan kereta tengah jalan tuh, hahha..

kat kedah nih, tak tahulah air terjun ada kat blah mana, teringin nak pi.

Masz Sidek said...

bestnye...

LiLy @ MaMaQiStInA said...

good girl Qhayra..tak nagis..malu ngan abang² tu ye.. :)

Sama ngan hubby lily..kalau makan mesti nak ada kicap..

Mimie said...

bestnye

Nyue said...

dia semakin kuat...hehehe....dan semakin matang...

Solehah Shamsuddin said...

badak berendam? biar betul ni

nik ros said...

teringin nak pi mandi air terjun tapi takut la sebab ramai dah terkena kencing tikus tu. bahaya .

lelamaisara said...

dah lame sangat tak mandi air terjun tau....

mee udang nye mane dq

ieda said...

seronoknya mandi sungai dikk
dah lama nie x mandi .. ;)

alor2 ciann kayra .. malu yee .. sib baik x banyak lukanya ..

MAZLIZA ABD RAZAK said...

bestnya air terju,,..
ikan kecik tu, tringat masa kecik dulu , selalu tangkap kat parit. (",)

Chic Na said...

bestnya berpiknik kat air terjun. tangkap ikan guna tangan je ke DQ? syoknya.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

dh besar mesti xnangis dh kan...qhayra gud girl

Cho Zila said...

memang dah lama tak mandi2 kat air terjun.. suamipun tak berapa nak suka gi tempat gitu... akak sukajer sebab airnyer sejuk...

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

whoaaaa...syoknya berendammm!sejukkk!:) Kalau Yayan ni, dah terketaq2 dah ni...hihi

::NureeN:: said...

wah bestnya... sure sejokkk kan kat cini...
nak tanya cikit.. tadi ada baca komen qienz kat blog eb (mamaaerish.blogspot.com) tp x paham la komen qienz tu? ada sebut nama nureen.. ehhehe bleh ke jelaskan hehehe :)
salam kenal yerr...
dok alor staq kat na?
pil nureen kat jitra mmg dok lepak2 gak kat alor star tp nureen dok penang la :)

CikZaniff said...

bestnya mandi ayaq tejunn..:)

Cik Nur said...

bestnya tempat tu...:)

lawaklah qhayra..malu nak nangis ye..hihihi..sabo je lah...jwapan sempoi..hihih..

eh..kita samalah..mkn msti nak kicap..hihi

etuza said...

kelihatan air sungai tu belum tercemar, dapat ikan sungai ke tu..ikan sungai biasa tahan jg dalam akuarium..

intanfirdaus247 said...

datang sini lagi ..datang dengar lagu..hehe..sedap

nanieybarnieylurviey said...

Hye Mama qhayra.. Rasanye sme2 da folo cume kurang terjah menerjah. Hehe.. Insha Allah akan cube selalu terjah kt sni.

LYAfrina said...

bestnyer..nyaman & mdamaikan...
qhayra makin pndai berkata-kata..eyhh. kiranya sebaya dgn asya la ni..next year 5thn kan?

N.Aima K said...

alahai tengok papan amaran tu pun dah ngeri..mandi laut je lah mcm ni T___T

Lily@MamaZaraZareef said...

syoknye berendam dlm air terjun..rendam kaki pon jadiklah kan..dpt gak sejukkan badan..hehehehhee

baby comel said...

tanjung dawai.. lama sungguh tak jejak kaki ke sana.. Yuhuu,

Tahniah 1001,
http://babyaimacomel.blogspot.com/2012/12/special-999-1000-1001.html

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

syoknye mandi tempat2 jernih cmtu,hehehe la nape jatuh xbgtau mama die ni..qhayra dh besa ni tau malu ngn bg2,hihihi

TiranaAduka said...

lama tak mandi manda di air terjun

dya bunga said...

lama xmndi air terjun.tpi air kt situ mmg jerni lah..teringt time kecik2 suka nenek ngerca ikan..haha

Dayana Bahar said...

Excited muka cik qhayra ngan ikan tu hehe... seronok kan.. akak dah lama tak pi berkelah kat air terjun cmni

sHaRiNa eLyaNa said...

air terjun bestnya..hehe

Nadot said...

Alaaa...cantiknye sungai/air terjun tuuu... lame x pergi berkelah kat sungai... bestnyee...

p/s: qhayra kuat semangat.. :)

shidaR said...

budak2 mmg cmtu hheeehe :D

ank buah shida jap kdg2 buat xtau je lg hanginnn hahaaa^^

IntaNBerliaN said...

ololooo sweetnya qhayra ni... malu nak nangis.. :-)

Myra Jay said...

Hheee, Qhayra dah besar dan dah pandai malu nak nanges :)

Good Girl :D

mama aryan said...

seronoknya..sian cik qhayra kaki luka ye

Yana Libra said...

dah besar dah qhayra.. :)

takut tgk papan tanda kat air terjun tu..huhu~

shuhadaothman said...

sian lak kt qhayra. malu nk teriak eh :)

wan nurul hezrina said...

mana mee udang?hehehe salah tajuk ker tuh?hehe apapun dah lamanya tak g air terjun.