Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, December 11, 2012

Kutip Kopi & Rambutan


Assalamualaikum semua.

oke, sambung cerita Berkampung di Kebun Maktok dan JJCM lagik.cerita ari sabtu. selama 2hari 2malam kami berkampung disana..banyak benda yang kiteorg buat.. cik qhayra macam biasa suke sesangat di sana, bebas berlari ke sana ke sini..

ohya lupa nk gtau, kebun MIL ada sekor anjing, namanya John.Tugas John adalah sebagai Pak Gat kat kebun tuh..2minggu lepas masa mula² kiteorg sampai mmg sangat garang la..ermm menyalaknya usah dikata..maklumlah org yang di tak kenal mmg macam tuh la..John mmg sekor anjing yng sangat garang. ekceli kebun nih dah lama dahh..dan lama suda kami tak sampai sini..makanya si John nih pon lupa la gan kami..seingat saya FIL belanya dr kicik lagi..jgn salah paham pulok FIL skluarga xpernah sentuh pon anjing nih..tak semestinya bila bela kena sentuh kan??hehee. normallah sapa² yg ada kebun kebanyakkanya mesti bela anjing..

kiranya, miggu nih kami pergi John dah kenal tau..takdak lagi salakan darinya..hehee.. terbaekkk.. masa kiteorg duk main² kat laman kebun pon dia tak kacau la.cik qhayra pon xder takut² lagi..hahaa bukan qhayra ja takut mama pon takut tau.hukhuk.


 pic ari jumaat di mana kite jalan² di luar kawasan kebun. ini laluan penduduk di situ.
 untung², tak teruk dia bjalan..

alamak melalut la cite saya nih..buat pertama kalinya saya lihat pokok kopi la..hukhuk..tak tahu la pulak yg FIL ada tanam pokok kopi..hehee..kira ok la anak menantunya dapat tgk pokok kopi..datangnya dari mana korang jangan tanya pulak, saya pon tak tahu mana diorg beli benihnya..hahaa..

ohh nak upload pic oke..korang tgk sendiri kalo tak caya..hihii setiap gambaq pasti ada cerita..ohya, di kebun fil pon ada tanam kopi tapi yang diorg kutip kopi tuh di kebun tok cik..knapa kutip di sana?? ermm utk makluman semua, kebun tokcik dijaga oleh fil, kiranya jiran seberang jalan kebun fil la..nk ke sana jalan kaki je.
 ini dia pokok kopi. puteh tuh bunga kopi.
 nmpk jelas tak??
kalo tak jelas sudi² la klik image bg besaw..hikhik
ini pulok kopi yang suda dijemur kering.
proses seterusnya, saya dah tak tahu,hahaa..
stakat itu je saya blajaq.hahaa
 rambutan yang hampir abes suda.ini je rezeki kami aritu
kalo pandai cer teka bayang sapa??kuikui.

utk pengetahuan korang, saya tak kutip pon kopi n rambutan nih. kakak & adek ipar yg kutip kot..huhuuu saya tak pasti, sebabnya bila saya ke sana tgk² dah kutip. saya ada di rumah kebun mil.. sy ke sana nak ajak ank saya blik sebabnya panas kan..kang demam pulak.
 anak sapa la yang sangat comot ini.
muka sampai naik merah asek main panas.

ini depan umah tok cik yang dikatakan tadi..hehe..
pantang tgk camera..macam mama dia juga la..


 otw balik n nak ke rumah kenduri dia dapat habuan dulu..
lepas semuanya selesai, kiteorg bersiap² terus balik alor star then, menuju ke tempat kenduri..
kami ada panggilan kenduri rumah sedara di Hutan Kampung..part kenduri takder apa yg istimewa pon..pic pengantin pon saya xambil pon..huhuu. pengantin sibuk bergambaq dlm blik sampai kunci pintu blik..cik qhayra pulakk sibuk nak tgk pengantin asek tarik tangan mama jew..lepas tgk kiteorg balik lerr..

update :
1st time cik puteh kite jatuh atas tanah..masa tuh sibuk kawal cik qhayra lintas jalan kecik, kebetulan ada moto lalu situ, ermmm sibuk nk pegang dia terlepas la cik puteh kite..huhuu mujur atas tanah bukan atas simen..kalo tak bederai air mataku la..

sekian (!)

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

40 comments:

etuza said...

seronoknya ...teringat masa kanak2 dulu abah sikut saya dalam sikutan ( vakid ) hehehe happynya si adik di kebun..kopi

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

heheh comel je qhayra pakai bju kurung =D

nanieybarnieylurviey said...

syok je naik kereta sorong tu :) bestnye balik kg.. pergi dusun..

Mrs Lurve said...

sy pernah mkn kopi kampung, masa tue balik umah sil dkt kedah..memg terbaik, tumbuk sendiri...sedap sgt, kepekatan dan keaslian kopi tue jadi gian nak minumnya..

TiranaAduka said...

salam
Jalan2 singgah lìhat sebuah keluarga bahagia.

Cho Zila said...

besarnya kebun fil .. siap ada pengawal lagi... memang seronokle macam2 hasil boleh dibawa keluarkan..
dulu kecik2 bapak akak der kebun koko.. selalu gak buat keje kat kebuntu plus jemurnyer sekali.. rindu zaman kecik2 dulu...
anak mama betoiler dia bab bergambar.. baguih senang mama nak update blog...

dya bunga said...

first time dya tgk bunga kopi..haha

syiela said...

bestnya ada kebun...

bayang hb ke...

dah sampai hutan kampung ke.. tu kg akak tu... akak pun balik tapi hari sabtu la.. rumah kenduri yang kat tepi jalan tu.. ( yeye ja macam rumah yg sama )

intanfirdaus247 said...

Wah bestnya part kopi tu..kopi kampung..x yah g starbuck bagai ..hehe.kopi kg terbaik!

Mrs Velentine said...

seronoknya...pokok kopi..mesti harum menwangi kan..deq kalau nokia c6-01 boleh instaal whatsup

aTieYusof Family said...

best nya...coti2 ya...
nama anjing pun John..mesti ensem..haha...
musim buah..seronok! :)

::NureeN:: said...

hehehe... sedap kan klau kopi kg.. mak dlu suka kutip kopi n wat kopi sndrik... klau dlm pantang anak 1st dlu mmg mak yg buat kopi...
mai anak 2nd mak dh x larat...
hehehe... nureen N eb ni BFF di alam maya ni.. dh byk kali jugak kami jmpk...
apa2 kami sharing sama2.. sbb tu la kat blog kami ada ja profile utk blog eb & nureen... sng klau apa2 jd nureen bleh wat n3 kat blog eb n eb pon sama bleh wat kat blog nureen :)

mama aini said...

assalam..bestnya dpt balik kg ..pastu ada pokok kopi & buah2an..ank mama agaknya pokok kopi pun tak kenal..hu2x.. thanks.. :)

Mimie said...

seronokye....

lelamaisara said...

nak rambutan dq..kat umah mak akak tak berbuah pon..huhuuu

Chic Na said...

macam2 ada la kat kebun fil DQ tu. konfemla cik qhayra seronok kan dpt belajar byk benda baru. kopi tu sedap oo kalau buat air. fresh dari ladang. huhu..

Dayana Bahar said...

Pertama kali tgk pokok kopi...hehe

Cik Nur said...

lama tak tgk buah kopi..
mesti wangikan..

eh..cik putih jatuh..?
sayangnyaaa....!!

zety said...

bestnyer masuk kebun!!!

Nyue said...

nyue xpernah tgk bunga kopi...ishhh....

bestnya..buah rambutan..

Adlin ✿ Mama Of 3K ✿ said...

best ada kebun ni ..leh kutip hasil hhhehe .

sHaRiNa eLyaNa said...

follow sini..bestnya dorg mkn aiskrim..bg akak sikit hehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

ada kebun sendiri best...

Cinta Misteri said...

Wah ada kebun kopi la. Best3x, CiM peminum kopi tegar. Atleast 1hr msti kena sekole.
P/s: syian nye cik puteh. Ada calar balar tk?

Kesuma Angsana said...

singgah baca dlm cuti2 mesia hehe

LYAfrina said...

lya pon ni baru 1t time tgk pokok kopi & buahnyery fresh.. pokok dia tu biasa2 je..cam pokok biasa..

alahai...mujur cik puteh awk x cedera parah..

Deqla manjew said...

hahahaha.... rasa mcm nk naik keta sorong tu jugak la... :P

Deqla manjew said...

hahahaha.... rasa mcm nk naik keta sorong tu jugak la... :P

shera haifa said...

wahh bestnye.. fresh2 buahnya..

shidaR said...

wahhh naseb la deq..kalo jatuh kt jln xleh hdup dah ape huhuhu^^

Cik Gee said...

mcm mane la sy boleh tersadai kebosanan kt cni.. agrhhh tetibe jadi cemburu pd org yg bnyak agendanya..

hihi..

IntaNBerliaN said...

mesti byk dpt hasil kat kebun ni.. siap bwk kete sorong.. hihii

Myra Jay said...

1st time jugak tengok pokok kopi..

Ada bisnes kopi kek kak kat kampung? ;)

Sedap makan rambutan fresh :D

mama aryan said...

best tu..dah lama akak tak kutip buah kopi mcm tu..kecik2 dulu je penah

norhidana miswan said...

bestnyer ada kebun camtu, akak dulu masa kecik2 selalu gk ikut atuk akak petik buah kopi,kadang yg dh msk merah tu kami mkn sedap manis2 gitu

MAZLIZA ABD RAZAK said...

TAK PERNAH TENGOK KOPI SEBELUM DI PROSES..
SEDAPNYA AIS KRIM TU (",)

kinara kinatara said...

macam 2 rupahya kopi..
kina baru tahu tentang itu..

Yana Libra said...

wah..mesti besar kebun tu kan kak? siap ade pak gat~

shuhadaothman said...

teringat dulu time kecik2 suke kompius antara kopi ngan koko. hehe. ^^

wan nurul hezrina said...

baru2 nie pun klik kelantan umah MIL kutip rambutan n dokong=)