Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, June 20, 2013

Alkisah Cik Qhayra Yang Bijak


Assalamualaikum semua

hamboii harini rasa macam nak menulis pulok..selalunya satu hari satu entry jew kan..hehee, idea tengah mari nih..so cepat jari jemari ku menaip apa yang di fikiran.

cerita pada satu hari, tak ingat lorr masa dan tarikhnya, masa ondaway nak balik kampung, kaklong tanya "QNI" tuh apa mama?? mama jawab tak tahu la..opsss lupa nk cakap skg ni mmg kaklong sibuk nak mengeja apa² sahaja yang dia nak..tapi dia tak pandai so, mama or papa akan jadi mangsa yang dia nak suruh eja..contohnya, dia suruh saya eja 'tirai'..macam gitulah maksudnya.

dan lagi satu, dia akan tanya kite huruf yang dia nampak..contohnya "KFC" singkatan drpd 'Kentaki Fret Ciken" gitu la..pernah juga masa kiteorg ronda²  tengok umah kiteorg aritu, dia tanya "MPLE" tu apa..di sebelah kanan highway yang kiteorg lalu tuh ader kompleks UPP..tulisan kompleks UPP penuh, maksudnya panjangla perkatan diorg tapi, bila tulisan besaw² so, dia sempat nmpk huruf jelahh..mklumlah tak reti lagi mengeja apatah lagi membaca..

masa tu saya tak tahu lagi huruf yang dia tanya tuh dr perkataan koMPLEks..mama blur bila dia tanya 'MPLE' sebabnya di sepanjang laluan mana ada sigboard huruf tuh.. tengok² juga saya nih kat mana ada huruf tuh..tgk tak jumpa, last² jawapan saya "Tak Tau", then ondaway balik lepas tgk umah, saya tanya, perkataan tadi kaklong tgk kat mana?? dia pun tunjuklah, perkataan tu asal dr koMPLEks UPP..adoyoiii..lepas tu baru saya explain gan dia bahwa kena baca bukan amek huruf sahaja..huhuu, so dia pon oke.

bebalik kepada cerita "QNI" tuh, sekali lg tanya gitu, sepanjang jalan balik ke kampung mmg xpernah jumpa oke huruf² tu. bila dia tanya..dlm kepala saya "pulak dah budak nihh"..bukan apa tak tau nak jawab..so, jawapan mudah "mana ada huruf tuh, mama tak tau" senang..

dia cakap ada lah..saya pon tanya apadia dah ada..korang tahu apa jawapannya, dengan slumber dia jawab :
 Q = Qhayra
 N = Norashikin
 I = Isran
muahahaha, mama n papa tergelak, papa lebih gelak la coz saya macam terkena suda..huhuu.. sejak berumur 5thn dan exspeacily, nak jadi KakLong nih makin bijak pulok dia..cakap pandai dia tuh usah katalah kan..mmg kite kata gini, dia jawab gini..cmtuh..tak tahu nak cakap apa prasaan saya..korang yang anak² dah besaw sure paham gan prasaan saya ni..mungkin bangga, terharu, gembira dan sebagainya..

opsss lupa plak nk gtau, sekarang kalo di jalanan, saya akan suruh dia gtau plat no kenderaan yang melintasi kereta kami..Alhamdulillah, huruf² semua dah boleh kenal dan boleh tulis, cuma kadang² latah dia tuh ader juga la,.tulis terbalik..part tuh jadi juga tapi kadang² je..
kenangan scan 4D kaklong masa 7bln dlm perut mama..
V
V
V
V
V
V
V

sekarang sudah sebesar ini dia..
pantas masa berlalu,.

Alhamdulillah, segalanya dipermudahkan.. skg ni, sejak nk jadi kaklong, selalu je nak tido gan papa..tak tahu la dia berasa hati ke apa..tapi tgk dia ok saja..kadang² mr.papa nih dia suke tido depan tv ruang tamu umah. saya pulok suka tido dalam blik.. so, cik Qhayra, dah boleh berenggang sikit la gan saya..kalo tak jangan arap la. asek bkepit bawak ketiak mama je. kadang² terfikir juga..takkan dia cepat hati sebab mama ada baby kot, iskk tak mungkin la..rasanya sebab nak tengok tv lebih..itu punca nak tido depan tv gan papa tuu..

pernah juga kalo dia tido gan saya, kakinya, mmg selalu je hentam perut saya nih.. selalunya, saya akan gtau dia, bila dia bangun.. diolog saya "kaklong, tendang baby semalam". dia senyum tanpa kata..mengkin sebab tuh sama kot dia taknak ganggu tidor saya.

bagi saya, elok juga la dia berenggang² gan saya sikit, bukan apa, memudahkan saya sekiranya berlaku emergency apa² yang memerlukan saya tinggalkan dia.. contohnya, masa saya admit warded nanti.. itu la yang dikatakan segalanya Allah permudahkan.. secara tiba² je dia jadi matang dan boleh diharap..hope bolehla dia jaga babynya gan baik nanti..Ameen :)

panjangnya entry saya petang ini..itu la jadinya bila idea mari..ngeh..ngehhh..

sekian ^_^

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

18 comments:

Kesuma Angsana said...

hehehe... kejap je dah besar pjg yer

Deqla Manjew said...

hahahaha...nak gelakkan jugak ler... mamanya sudah kena main sama qhayra lerr... bijak ye dia nak gabungkan nama2 cam tu.. lepas ni tmbh la gabungan yg sorg lg dok dlm perot tu.. hihi...

QueeN TerataI said...

hehehe anak2 skrg ni mmg bijak2 belaka..

Myra Jay said...

Heheee.. Bijak tul Qhayra ni..
Pandai singkatkan nama sendiri smpai mamanya pun xperasan :)

Nurzakiah Hanum said...

alhamdullilah

izan mama mia said...

petahnya dia...

gadisworld said...

dah besar dah pun kak long tu.budak bijak tu..lama tak jumpa dia..mama dia pun sama ler..lama chik as x jumpa mama n pewut boyot mama tuh..ha..ha...

Amie said...

Pandainya kaklong... budak2 sekarang memang pintar belaka...

Cik Nur™ said...

terkena sudah mama..hehehe...

bijaklah kaklong.. :)
pandai dia amik huruf2 singakatn tu.. :)

Rosmiza Ali said...

Qhayra dah pandai bawak diri nampaknya.. Nanti adik dah kuar, bolehla Qhayra tolong tengok2kan adik.. =)

Tihara said...

bila dia banyak bertanya , insha Allah ada potensi jadi anak yang cemerlang nanti :)

shasha yacob said...

wahh kira elok lah tu cik mama . hihihi adik saya yang dah umur lebih nih, abc pun xpass lagi. hihi


salam perkenalan :)

aReLaN said...

bijak2. heheh..wah..scan 4D tu. tak tau la kenapa isteri saya kena minum air gula 2 kali. dia cakap sebab bagi ibu mengandung berumur 25 dan ke atas memang kena minum 2 kali nak elakkan darah tinggi ke apa ntah.hmmm

Chic Na said...

bijaknya kak long. dah pandai nak main teka teki ngan mama ye. nanti boleh ajar adik. ;)

Lily@MamaZaraZareef said...

hehe..bijaknye kak long..pndai die wat singkatan nama2 yek..nway, qhayra sam jekla ngan zara tuh..huruf2 sume dah kenal..tp lom pndai baca sgt..skang mama tgh ajar baca words2 yg senang..bagi kenal suku kata dulu..mencabar gak nk mengajar tu..wuwu

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam Deq's Qienz..
alhamdulillah...dah besar ye Qhayra..
x lama lg nk dpt adik.tu yg dia dah semakin bijak..
hihi..

Syima ~Mama Kyra~ said...

Bijaknya si qhayra ni..yela nama anak kita sama..salam kenalan..

mama aryan said...

kejap je dah besarkan..mmg seronok layan anak2 bercakap walapon kdg2 tu taktau nak jawab apa bila diorg tanya..