Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, June 4, 2013

Saat Terakhir Bersama Arwah Ayah

Assalamualaikum semua..

saya nak juga teruskan perkongsian dan saat² terakhir bersama arwah ayah..kepada yang belum mengetahui boleh la klik Kisah 1 dan Kisah 2. Amatlah sedih kan kehilangan orang yang paling kita sayang..seriusly sampai arini saya masih lagi terbayang-bayang, terkenang-kenangkan beliau..bukan tak redha, saya menerima segala qada dan qadar gan hati yang tenag dan tentu skali sgt redha..cuma ambil masa tuk ilangkan segalanya..

u'olls tahu, masa saya tahu saya pregnant, awal februari lalu, mmg hati suda terdetik yang saya akan kehilangan beliau..saya juga anggap baby yg saya kandung nih macam ditukaq ganti gan arwah ayah..serius pernah sekali, mak col gtau yang ayah mmg tak sihat, aritu sebab ayah tak lalu makan dan dia mgalami sembelit susa nk mbuang..dalam perjalanan dr umah ke kg..sya menangis sepanjang jalan..sampai umah tgk ayah saya peluk dia..masa tuh air mata mmg cuba tuk ditahan, namun saya tak terdaya nk tahan,saya menagis semahu-mahunya di sisi beliau..bukan niat saya nk kasi dia lemah semangat, namun air mata saya mmg tak tertahan sangat..dah tak boleh nk berenti..sedih yang teramat sangat..mr. papa n mak saya datang pujuk agar tak berterusan begitu..takut ayah patah semangat..selama ini, dia kuat pun gan anak² dan isteri..lepas insiden tu, saya dah kuat semangat dan cekal hingga la seminggu sebelum pemergian beliau,.masa dia semakin tenat, mmg saya xdapat tahan air mata dr mengalir..

sambungan daripada entry INI, beliau kluar wad ari selasa. then rabu dan khamis mmg baik kesihatan beliau..bermula Jumaat, beliau mula tak lalu makan,dan mmg tak makan, hanya minum nestum, itu pon setelah pksa dia tuk minum..kalo tak perutnya kosong..then, makin hari makin melarat..bagun ke blik air pon dah penat..kami pon xtahu nak cam mana..ahli keluarga mmg dah berkumpul..bacaan yasin mmg tanpa henti dan silih berganti..

setelah 3hri, dia melarat macam tuh, kami adik bradik dah tak tahu nak wat cmana..buat keputusan, saya pujuk ayah ke hospital.. memula taknak pergi, then lelama pujuk setuju juga dia ke sana..Alhamdulillah, pagi isnin kitorg col ambulance datang amek, saya, mak ke2 abg ipaq ikut serta ke unit kecemasan..harapan kami agar ayah pulih seperti sedia kala..

bila smpy je unit kecemasan HSB, doc cakap macam kami terlewat bawak ayah..nper dah 3hr xmakan baru datang sini..itu adalah kesilapan kami sendiri..terasa sangatlah ralat bila doc cakap macam tuh..sedihnya saya tak terkata..ntahlah, mungkin itu juga percaturan Allah..

sepanjang beliau di unit kecemasan..drip water ditambah hampir 6botol..dan beliau sgtlah cergas, boleh bercakap, boleh faham apa yang kami cakap..begitu gembira saya melihat keadaan beliau..besar harapan yang ayah akan pulih..namun itu hanya seketika..pakar jantung datang then, gtau keadaan ayah..diorg dah xboleh nk buat apa²..mesin denyutan jantung yang dipasang merah..tiada lagi tanda hijau..merah yg menandakan keadaan ayah sememangnya kritikan..km minta ayah dipindahkan ke Hospital Alor Setar, di mana dia ditempatkan dulu..di situ adanya pakar jantung, paru², tibi dan lain²..sebulan dia di warded mmg ditempatkan di situ..dan beliau pon gtau saya nak ke hospital lama semula..

bincang punya bincang, gan adikbradik dengan doktor, dan doktor bg cadangan agar ayah dibawak balik..katanya "biarlah anak dan cucu tgk"..korang tentu faham apa yang doc maksudkan..xperlu saya terangkan lebih lanjut..so keputusannya, kitorg bawak ayah balik..bila ayah bawak blik keadaan ayah mmg sangat lah lemah..mmg tiada upaya..malamnya, saya teramat letih, setelah 3mlm tido tanpa lena..mlm terakhir beliau, saya jadi mengantok lain macam..mgkin dah terlalu letih, ntahlah..kaki saya sebelah jadi krem bagai diruntun²sesuatu..sakit teramat sangat..

tido saya tak jerap, tapi bila letak kepala tido nyenyak..dah supa macam lali satu macam..bagun esok pg..lapaqnya, almaklumlah berbadan dua..sedag saya bancuh milo, nasik dihidang dipinggan, belum sempat jamah, abg ipaq datang terus suh pergi tgk ayah..masa tuh ayah dah nazak..sempat km adkbradik di sebelah sebelum beliau mghembuskan nafas terakhir beliau..tepat jam 9.25am, beliau dah tiada lagi di dunia..Allah lebih sayangkan dia..Allah dah pinjamkan dia gan saya, maka sampai waktunya Allah ambil dia semula..Syukur, Alhamdulillah, rasa puas mjaga dia hingga saat² terakhirnya..kami redha dan menerima segala ketentuanNya..

sedih tetap sedih, tapi kite sbg hambaNya, segalanya hanya lah pinjaman sementara..Alhamdulillah, kami dah buat y terbaekk tuk ayah..tiada rasa penyesalan di hati atau sebagainya..segalaNya dipermudahkan..suasana ketika perginya ayah, akan saya cerita di entry berikutnya..Insha Allah :)

bersambung...

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

21 comments:

Nurzakiah Hanum said...

sayu anum baca

Puteri Afiqah said...

semoga arwah ayah akak ditempatkan bersama org2 yg beriman :)

Che Rosliza Che Mat said...

Sedihnya CR baca...Semoga rohnya Aman di sana...Amin..

lia said...

semoga arwah tenang d sana...

mama aryan said...

mmg sedih bila kehilangan org tersayang ni,akak lg le..ayah pergi selepas sebulan arwah mak pergi lg terasa sgt2 tp nak buat mcm mana dah itu yg Allah tentukan.jd kita terima dgn redha kan..

moga ayah deq qienz ditempat dikalangan org2 yg beriman dan beramal soleh ye

LYAfrina said...

al-fatihah buat arwah...
sesungguhnya allah swt lbh sayangkannya.. lya pon dh kehilangan asyah sejak umur 5 thn lagi

Tihara said...

al Fatihah untuk arwah ayah awak..
tabahkan hati ya, memang kita akan terkenangkan insan yang pergi dulu dari kita kerana budi pekerti mereka..moga mereka tenang di sana dan ada rezki, insha Allah kita akan ketemu

Deqla Manjew said...

sebak deqla baca entri ni dear.. siyes nak menanges.. terkenang muka arwah ayah deqla.. teringat mlm masa ayah pegi tinggalkan kami.. smuanya tetap dlm ingatan.. x mgkn dpt kita lupa kan.. ;(

Kesuma Angsana said...

KA x boleh baca n3 ni, sebak dan teringatkan arwah abah... al fatihah

ieda immi said...

sebak akak baca ..
semoga arwah tenang disana ..
nak2 kita yg dah lama tgk dia dari awal sihat dan sakit ..
akhirnya dia pergi jua ..

Puan Siti said...

Semoga Rohnya di cucuri Rahmat-Nya

Busyra Bt Takiyudin said...

sebak sy baca entri ni.. sabar ye. moga arwah tenang di sna.. smua akan tetap dlm ingatan.

Cik Nur™ said...

al-fatihah..

sedihnya baca, sabar byk2 ye deq..ini dugaan dari ALLAH..

nuyui a.k.a miss YUI said...

sbr ea sis..kt doakan moga arwah dtmptkan dikalangan org beriman..amiin.

Mrs Lurve said...

al fatihah..
takziah utk sekluarga..moga tabah menghadapi dugaanNYA

are_lin@yu said...

al fatihah..btl kan kata org.bla soerang prgi pasti ada yg mnngnti..inshaallah arwah tenang di sana..

Lily@MamaZaraZareef said...

huhu..terasa kesedihannya bile baca entry ni..akak plak hilang ayah waktu umur 14 tahun..dahalh time tu akak sekolah asrama..tau2 ada org datang amik kat sekolah..bgtau arwah ayah dah takde..meninggal tiba2 sebab sakit jantung..T_T

IntaNBerliaN said...

mengalir air mata kak ina baca.. tegak bulu roma.... tiba2 tingat abah kak ina... mmg sedih bila kehilangan org tersayang kan...

moga arwah ditempatkan dgn mereka2 yg beriman

dya bunga said...

Al fatihah.. Sebak dya baca entry kak deq. Byk2 bersabar ye kak..

Cinta Misteri said...

al-Fatehah. semoga arwah ayah DQ di tmptkn di kalangan org2 yg mukmin

wan nurul hezrina abd halim said...

pernah melalui kesedihan nie.mmg abah paling akak sayang=(Tapi nak buat camne Allah lebih sayangkan dia..So dia berhak ambil..