Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, June 10, 2013

Suasana Ketika Ketiadaan Arwah Ayah

Assalamualaikum semua..

kesimbungan Kisah 1, Kisah 2 dan Kisah 3..segala entry tentang arwah ayah..semua saudara mara, adik beradik dan orang² kampung sedia maklum tentang ketiadaan ayah..sangatlah ramai tetamu yang berkunjung..ntahlah tak tahu sama ada perasaan saya ataupon mmg ramai orang..pernah juga beberapa kali pergi mengunjung kematian..suasana xder la ramai cm gitu..mak mmg pesan kerusi sebanyak 100biji kalo tak silap, ditambah lg gn kerusi yang org kampung tlg hantar dlm 40biji dan kerusi² tuh penuh diduduki tetamu..ditambah lagi di dalam rumah mmg penuh tetamu yang duduk..perasaan saya ke??saya xpasti pulak,.then, kitorg kira duit sedekah tuk arwah ayah hampir 4k..byk kan?? kmi adkbrdik dan saudara mara pon tkejut, Alhamdullilah rezeki arwah.,segala perbelanjaan mengurus, knduri tahlil, batu nisan dan sebagainya, kitorg guna duit sedekah tersebut..Alhamdulillah :) 

bagi saya suasana taklah suram, malah dibanjiri ramai tetamu..ntahlah, perasaan saya kot..tapi sememangnya, saya xmerasakan rumah saya macam suram aritu..mugkin sebab ramai yang datang berkunjung..segalanya berjalan lancar seperti yang dijanjikan..waktu mandikan jenazah, waktu kembumikan jenazah..tiada sebarang kelewatan atau sebarang masalah yang dihadapi..

tenang melihat wajah ayah..lembut tangan, kaki dan seluruh anggota badan..wajahnya tampak bercahaya kuning seperti dia sedang tidur lena..ntahlahhh, itu yang saya nmpk di wajahnya..Alhamdulillah..ini bukan perasaan atau pujian saya terhadap arwah ayah, malah salah seorg sedara selaku tok menakan saya yang sememangnya saya panggil dia "Abah" dan arwah memang rapat gan beliau, pon cakap benda yang sama..

masa ciuman terakhir saya, saya bau dia macam wangi saja..tak tahu la samada bau air mawar ke apa..tp kata mak, bau ayah bukan bau mayat..ntah saya pon xtau bu mayat macamna..kata mak juga, mmg wangi bila dia cium jenazah ayah..jenazah disolatkan selepas zohor seperti mana yang dijanjikan..Alhamdullillah..segala bejalan lancar dan segalanya Allah permudahkan urusan..

sewaktu jenazah nak dikebumikan, suasana mendung, rasa angin nyaman datang menyapa..bayangkan masa tuh jam 1.30pm++, xsure jam berapa..tapi xder rasa panas..lepas jew selesai jenazah dikebumikan, sewaktu bacaan talkin berlansung, hujan rahmat turun renyai² membasahi bumi..tiada rasa panas yang saya rasakan..Alhamdulillah, segalanya yang berlaku terlalu pantas, sekelip mata saja..ntahlah pejam celik, pejam celik hampir 2bln pemergian ayah.kejap je masa ini berlalu..

ohya, pemergian ayah diganti dengan 2org cucu,.insha Allah, sorang, anak kakak saya yg sulung, bayi perempuan, lahir 12 Mac 2013..arwah ayah sempat la cium cucu dia yang ini..masa tuh ayah admit warded..namun sempat la dia tgk..lagi seorang in coming on September, ank saya la tuh..hehee..insha Allah :) yang ini mmg dia tengok dr syurga saja..hehee..

sekian

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

24 comments:

Nurzakiah Hanum said...

sayu anum baca

intanfirdaus247 said...

Salam DQ...singgah pagi ke sini.. AL Fatihah buat arwah ayah DQ...

ieda immi said...

memang x dinafikan kerinduan itu
banyakkan bersabar dan banyakkan bersedekah kepada arwah ..
doa anak2 yg soleh akan sampai terus kepada arwah tanpa sebarang halangan .. insyaallahhhh

mama aryan said...

salam deq qienz....

seronok baca cerita ini,bkn seronok apa,tp segalanya dipermudahkan...
semoga arwah ayah deq qienz ditempatkan dikalangan org2 yg beriman dan beramal soleh

Masya said...

moga rohnya tennag disana yer...

Dayana Bahar said...

Semoga ayah dq tenang di sana... Kenangan yg ada... Simpan kemas dalam ingatan....

Deqla Manjew said...

alhamdulillah semuanya dipermudahkan...sama mcm masa kebumikan arwah ayah deqla dulu.. huhu..sesungguhnya yg pergi tetapkan pergi. tp lps tu Allah gantikan dgn yg lain..;)

norhidana miswan said...

sebak, sayu akak baca dik, semoga banyak doa n pahala di terima arwah kt sana yek.

Mimi Azirah said...

Semoga roh ayah sis teng di sana....

LiYa HaNiF :: said...

al fatihah buat arwah ayah DQ...

izan mama mia said...

mg rohnya tenang di sana..banyakkan doa ...

nuyui a.k.a miss YUI said...

sama2 sedekahkan al-Fatihah,....

are_lin@yu said...

alhamdulillah bhgian arwah dh lpas..kita yg hdup nth mcm mna nsb nti.huhu

Cho Zila said...

membaca mengingatkan akak tentang arwah atok dan opah akak... yang masa hari kematiannya ramai yang datang...
moga roh mereka yang disayangi orang ini akan tenang di sanakan..

Rai Ourkizuna said...

salam takziah..deq qienz.. semoga roh arwah tenang di sana..

Kesuma Angsana said...

sebak rasa baca.. AL Fatihah

lia said...

semoga arwah tenang d sana... InsyaAllah...

QasehnyaRania said...

innalillah
salam takziah dari ciksu ye

jaga kesihatan ye mama qayra

Etuza Ezawarna said...

alfatihah untuk arwah..moga tabah hadapi hari2 tanpa ayah..memang jodoh hidup adalah kematian..semoga kita mati dalam Islam.amin

Sutera Syifa said...

takziah ye..semoga arwah pergi dengan tenang..doa anak2 yg penting kan..

Cik Nur™ said...

alhamdulillah..semuanya lancar...
ramai yg sayangkan arwah....

Lily@MamaZaraZareef said...

alhamdulillah segala urusan dipermudahkan..semoga roh arwah sentiasa dicucuri rahmat, insyaAllah..

wan nurul hezrina abd halim said...

Al-Fatihah//buat ayah dq n abah akak juga.dah hampir 7 bulan dia pergi akk betul2 rindukan dia..aimanpun dia dapat tgk 1 bulan ajer=(

mmg Allah maha berkuasa n penyayang dq,dia akan gantikan org yang kita sayang dengan org baru yang akan kita jaga n sayang=)itulah kuasa Allah yang perginya sebuah kehidupan mmg kita takkan tahu n lahirnya seseorngpun kita tak tahu..

fieda said...

al fatihah..moga roh tenang di sana