Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, March 15, 2014

Petua Mudah Bersalin

Assalamualaikum 
sahabat² di alam maya.. 

bersiaran kita lagi di pagi ini..sihat semua???
*hamboii dah macam pakar motivasi plak..huhuu

  kite nak kongsi petua kite mudah bersalin..
ini berdasarkan pengalaman saya sendiri..

1. amalkan membaca surah Mariyam
kadang² tak sempat baca pun, cuma bila ada kelapangan banyak mendengar guna henfon..
 
2. amalkan membaca surah Yusuf
sama keadaan dengan di atas.
 
3. amalkan membaca surah Yassin 
ini kerap dibuat selepas maghrib
 
4. baca ayat " La'illa hailla anta subahanakainni kuntumminaozzolimin" 
ayat ini ketika Nabi Yunus berada dalam perut ikan (masa tengah sakit nak besalin lagila byk baca)

 5. amalkan memakan kurma dan madu
setiap pagi dan sebelum tidur..banyak kebaikkan madu dan kurma.
ia makanan sunnah, dan tentu mmg baik..salah satunya, perkembangan minda kanak² supaya menjadi cerdik, daya tahan badan yang kuat, Insha Allah dengan izin-NYA.

6. banyak minum air kepala. utk daya tahan badan baby..insha Allah

7. emosi selalu tenang, perbuatan pon mmg kena baik² lah..ia mempengaruhi baby dalam perut.

8. minum minyak zaitun, anak kedua ini saya takder buat minyak selusuh, semua guna minyak zaitun je, dr sapu perut sampai minum..opsss minum tu pernah minum sekali, masa perut menjangku 7bln dan lagi sekali ketika saya sakit, minum kat rumah sebelum keluar ke hospital..masa sakit tu, saya minum hampir 10ml..byk ooo nak muntah rasa..aahaha..

9. ketika sedang sakit, saya banyak berjalan, masa contrction kt entry INI, saya berjalan satu rumah dari dapur ke ruang tamu kemudian balik ke dapur, ulang-ulang..sampai mr. papa bersiap sedia nk ke hospital.

10. seeloknya kita mandi dan makan secukupnya utk memberi tenaga..utk anak kedua saya tak mandi hokey, sebab berlaku malam..sejuk kot..hahaa..

itu je kot petua yang saya amalkan..hehee 
semoga dapat menbantu sedikit sebanyak tuk ibu² yang bakal melahirkan cahaya mata.. Insha Allah, segalanya dengan izin-NYA
selamat beramal :)

Sekian^_^

 

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

8 comments:

Chic Na said...

sangat membantu ni untuk masa depan.. hehe..

QasehnyaRania said...

in shaa Allah.

air kelapa ke ?

Yana Libra said...

tips berguna ni..insya'Allah akan cuba ikut..huhu~

Myra Jay said...

TQ sharing..
smoga jadi amalan buat Ibu2 yg bakal bersalin :D

Deqla Manjew said...

nice tips..in shaa Allah bila tiba masa deqla nak amalkan.. tq sharing..

Mimi Azirah said...

bagus petua nih membantu kwn kwn lain yg tgh tgu mase nak bersalin

Cik Aini said...

nice sharing DQ..bole buat petua ms depan nti :)

Nur Abd Rahim said...

klu amalkan minum minyak zaitun dri 6 bulan utk mudah bersalin ok kan