Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers Lilypie Angel and Memorial tickers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, November 27, 2014

Johan Pertandingan Resensi Buku

Assalamualaikum 
sahabat² di alam maya..

Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi, dengan limpah kurnia daripada NYA, ALLAH swt saya berjaya memenangi tempat pertama dalam pertandingan resensi buku yang diadakan pada 2 Oktober 2014 yang lalu..
Sila baca ENTRY INI

hari kemuncak yang dinanti² adalah semalam, 26 November 2014, bertempat di Auditorium Bangunan Baru PSB.. saya menang 2 kategori semalam,
1. Tempat Pertama - Pertandingan Resensi Buku
2. Tempat ketiga - Pertandingan 5S (Workstation Individu)
3. Hadiah Saguhati - Pertandingan Bicara Q

Alhamdulillah segalanya telah tertulis, ianya milik saya, macam xpercaya pon ada..Alhamdulillah, Alhamdulillah, syukur kepada Allah Yang Maha Berkuasa. rezeki anak-anak semua..Alhamdulillah :)

rezeki Anak-anak
menempek gan hadiah jap..
kakton tolong ambilkan hadiah kite..glamer akak kite, naik pentas 3,4x hari tuh..kihkih
puan badan tak der, sebab attend Hari Konvekesyen anjuran Tadika Qhayra..so opismate tlg ambilkan..Qhayra sendiri yang konvo so nak taknak mmg kena pi la..seperti post saya dalam fb semalam, 
jadi terpilih ada kos melepas..sebagai ibu bapa ni, kompom la pilih anak² dulu kan..tak sampai hati la pulak kalo xp tgk Qhayra kan..hadiah cmna pon mmg milik saya, tp nak bahagia dan mengembirakan anak bkn mudah kan..so, sebagai seorang ibu, apa lagi yang penting selain melihat anak-anak bahagia dan gembira..hehee ayat touching
selain daripada itu, km juga menang tempat pertama pertandingan 5S, workstation bahagian Zon Nilam.
Dari kiri, cik Noraini, pemenang tempat pertama pertandingan Bicara Q, tudung pink, ketua Zon Nilam, tudung ijau, puan punya blog, tudung kelabu, Kakton, tempat kedua Bicara Q, dan tudung merah, ChikAs menang tempat ketiga Bicara Q..Alhamdulillah, kamilah juara..semuanya opismate saya..hehee

semua yang hadir, akhirnya sempat juga aku sampai ketika mereka sibuk bergambar..sampai di saat akhir, semuanya dah tamat..Alhamdulillah..


Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

Saturday, November 15, 2014

Resepi Kek Oren


Assalamualaikum 
sahabat² di alam maya..

haloo..hai..haii.. 
arini nk kongsi resepi gan korang..
aritu kite ada buat kek oren kan..ha inilah resepinya,..
selamat mencuba ya..!!

Masa Penyediaan : 30 Minit | Memasak: 40 Minit | Keseluruhan: 70 minit
Jumlah Hidangan : 1

Bahan-Bahan:

  • 1 biji buah oren
  • 1 cwn minyak
  • 1 1/2 cawan gula halus
  • 3 biji telur
  • 2 cwn tepung gandum*(diayak)
  • 1 sudu besar baking powder*(diayak)

Cara Penyediaan:

  1. Oren dipotong, di buang biji dan urat putih ditengah-tengah, kemudaian oren di potong kecil-kecil
  2. Masukkan dalam blender bersama minyak,gula dan telur dan kisar sehingga halus.
  3. Tuangkan bahan-bahan kisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit demi sedikit dan kacau sebati.
  4. Tuangkan kedalam loyang yg sudah digriskan dengan minyak.
  5. Bakar pada suhu 170 °C selama 40 minit hingga 1 jam atau hingga masak.bergantng pada oven masing-masing.
Tips: Boleh letakkan parutan halus kulit oren untuk mendapatkan aroma yang harum. Oren Emulco juga boleh digunakan untuk mendapatkan warna yang cantik, tambahan susu tepung memberikan rasa lemak

kreadit : resepi kek oren

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)

Thursday, November 6, 2014

Dhiya Masalah Jangkitan Telinga

Assalamualaikum 
sahabat² di alam maya..
Bismillahirahmanirahim..
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi atas segala nikmat, rahmat serta ujian yang diberikan..Insha Allah, saya terima gan hati yang redha dan tabah.
tak tahu macamna nak cerita..tapi saya gugel dapat la info tentang hal ini..inilah masalah yang dihadapi sekarang.

Jangkitan Telinga



Pengenalan

Jangkitan telinga adalah masalah kesihatan yang kerap dihidapi oleh kanak-kanak. Ianya menyebabkan gangguan tidur dan pemakanan kanak-kanak. Mereka mungkin akan sentiasa menangis tanpa diketahui sebabnya. Kebanyakan kanak-kanak mendapat sekurang-kurangnya 1 jangkitan telinga sebelum berusia 2 tahun.

Apakah perbezaan jenis jangkitan telinga?

Ada 2 jenis jangkitan telinga:
  • Otitis media adalah jangkitan telinga yang berlaku apabila virus, bakteria atau kulat menyerang tiub eustachian (saluran yang menghubung sinus dibelakang hidung ke telinga tengah)
  • Otitis externa ialah jangkitan telinga yang berlaku di saluran telinga luar.

Otitis externa

Apakah faktor seseorang itu cenderung mendapat jangkitan telinga?
  • Jangkitan di saluran pernafasan yang berulang-ulang.
  • Adik-beradik yang dijaga di pusat harian.
  • Bayi yang diberi susu botol.
  • Terdedah kepada asap rokok.
  • Pembesaran adenoids.
  • Sumbing bibir.
  • Alahan menyebabkan kanak-kanak lebih terdedah kepada jangkitan telinga.
Bagaimanakah kita mengetahui kanak-kanak mendapat jangkitan telinga?

Kebiasaan kanak-kanak akan mendapat jangkitan telinga selepas mendapat selesema atau jangkitan di salur pernafasan.

Tanda-tanda biasa ialah:
  • Kesakitan dalam telinga.
  • Resah dan mudah meradang.
  • Tidur yang selalu terganggu.
  • Selalu merentap dan menarik cuping telinga.
  • Nanah keluar daripada telinga.
  • Kurang selera makan.
  • Lelehan hidung.
  • Selalu menangis sebelah malam semasa tidur.
  • Kurang terangsang dengan bunyi yang perlahan.

Acute otitis media

Apakah komplikasi yang akan timbul akibat jangkitan telinga?
Kebanyakan kanak-kanak akan sembuh sepenuhnya tetapi sebahagiannya mungkin akan mengalami:
  • Telinga bernanah yang kronik.
  • Kurang pendengaran.
  • Lembap dalam pembelajaran terutama jika rawatan yang diberikan lewat atau tidak sempurna.
Bagaimanakah rawatan jangkitan telinga?
Dapatkan nasihat dan rawatan awal daripada doktor jika terdapat tanda-tanda jangkitan telinga.

Jika jangkitan telah dikenal pasti, rawatannya adalah:
  • Ubat mencairkan kahak (sama ada secara topical or sistemik).
  • Ubat demam.
  • Antibiotik diberi jika jangkitan disebabkan oleh bakteria.
  • Ubat titis telinga jika nanah keluar dari telinga.
  • Gunakan teknik ‘ear weaking’ untuk mengeringkan nanah dalam telinga.
Jangkitan telinga yang berulang-ulang:
  • Mungkin disebabkan oleh alahan dan harus dirawat mengikut puncanya.
  • Lakukan ujian pendengaran dan pergerakan gegendang telinga pada satu ketika kemudian oleh doktor anda.
Adakah terdapat langkah-langkah yang boleh diambil untuk mencegah jangkitan telinga?

Ya, langkah yang baik ialah:
  1. Susukan bayi anda dengan susu ibu.
  2. Jauhkan anak anda daripada mereka yang mengalami batuk dan selesema bagi mengelakkan jangkitan.
  3. Ajar anak anda supaya selalu mencuci tangan dengan bersih.
  4. Elakkan dari menyentuh mata dan hidung.
  5. Elak:-
    • Terdedah kepada asap rokok.
    • Penggunaan puting.
    • Penyusuan susu botol semasa baring.
    • Alahan yang diketahui.
Selalu ingat “Pencegahan adalah lebih baik daripada rawatan”.

Apakah kesan dalam jangka masa panjang?
Kebanyakan kanak-kanak tidak mengalami komplikasi untuk jangka masa panjang. Kanak-kanak yang semakin membesar akan mempunyai tiub eustachian yang berfungsi dengan lebih baik, jangkitan batuk, selesema dan telinga juga akan berkurangan.


 sumber : myhealth

Thanks For Reading.Like Kalo Suke(!)